maydayberry®svetu.cz: Myslím, žes právě zachránila další studentský život (ne můj, i když ten možná taky). Díky.
eithne: Zrovna tyhle školní poznámky mě bavily (taky u tebe byly první, které jsem prolítla okem) Na zkoušku držím úplně všechny palce, ať to nejen uděláš,ale i za nějakou dobrou známku... přece jenom, je to syntax, tak měj uznání
Připadá mi to v lecčem ale dost zjednodušené (to asi je, předpokládám), už jenom do jak málo tříd dělíte slovesa, například. A tak.
A věta zvolací, to byl u státnic trochu porod. Na přednáškách nám ji diktoval na stejné úrovni jako ostatní typy vět, ve státnicovém okruhu ale zmíněná nebyla. No a potom se mě doptával na poddruh věty oznamovací a chvíli mi trvalo, než mi secvaklo, že chce slyšet větu zvolací
A teda druhů otázek a rozkazů máte naopak nějak moc
A nenávidím gerundium! Na tom nás vyházel strašně moc od zkoušky, než se nám podařilo zjistit, co to vlastně je, protože to v naší syntaktické Bibli (kterou nám přednášející doporučil jako nejlepší) prostě nebylo.
No nic, dost, syntax zas až na české státnice Tak ať to vyjde!
hp: maydayberry:
eithne: Tak ono nějaké zjednodušení tam asi bude :-. Můj problém je, že bych taky potřebovala nějakou syntax bibli, protože mám všechno tak nějak neutříděné. Jako dálkaři máme dost malou dotaci přednášek a skripta nemáme. Jen takový výcuc z několika různých učebnic. Resp. byla nám doporučena mluvnice od Duškové, kterou mám v odkazech - jenže ta je v češtině a přednášky jsme měli v aj, tak je to trochu schíza .
P.S. Když jsem u Tebe viděla ten literární test, tak jsem si k té syntax ještě blahopřála . Držím palce
.
---
hp.pise.cz
eithne: Jo, doporučené knihy v ČJ nenávidím, taky jsme takové měli a je hrozné hledat potom ekvivalenty v jiném jazyce. U státnic jsem měla opačný problém, německy jsem musela říkat jen jeden okruh, takže jsem zbytek vykládala česky a zadrhávala jsem se v lexikologii na pojmech, které v české lexikologii vůbec neexistují a český výraz jsem pro ně prostě neznala. Nebo v literatuře názvy knih, taky síla.
Schválně zkusím zjistit, z čeho se učí syntax naši angličtináři, i když ti to do čtvrtka už asi nepomůže...
hp: Díky moc, i kdayž bych to docela tipla taky na tu Duškovou, alespoň na ff je dost doporučovaná.
P.S. Všimla jsem si, že pf cuni by snad měla mít obor cj + aj, bc kombinované; to bych se picla, před třemi lety to stopro nebylo...státní před soukromou bych dost upřednostňovala... njn nemá cenu zaobírat se nějakými kdyby...
---
hp.pise.cz
eithne: Prezenční určitě, to je u nás jeden z nejhojnějších oborů. Kombinované nebo dálkové jsem nikdy neměla motivaci zjišťovat, takže to nevím. A zrovna čeština i angličtina jsou u nás jedny z nejlepších oborů, které máme...
eithne: Tak mi spolužačka odpověděla, z čeho syntax studujou. Z Duškové zjevně ano, ale nejen z ní:
L. Duskova - Mluvnice soucasne anglictiny na pozadi cestiny. Ale je dost rozsahla (obsahuje i morfologii a tak) a taky ne zrovna levna. Taky A student´s grammar of the english language (nebo tak nejak, ted presne nevim z hlavy), ale ta je komplet v ajine a je jeste drazsi.
hp: Děkuju, obě mám . Právě že jsem je používala už při morfologii v minulém semestru.
Taky ten výcuc, který máme k dispozici z přednášek, pochází zjevně odtud .
Bojuju, nevzdávám to, uvidíme .
---
hp.pise.cz